Tijdens de raadsvergadering van 10 november 2025 diende VVD-fractievoorzitter Lisette Sandifort de motie ‘Groene tunnelbak‘ in, medeondertekend door D66, CU/SGP, LHN, CDA, Zó Zoetermeer, PVV, FvD, PDvZ, GroenLinks, PvdA en Zoetermeer Vooruit. Met deze motie wilde de VVD het college oproepen om eindelijk werk te maken van de al langer gewenste opknapbeurt van de tunnelbak aan de Europaweg, de belangrijkste entree van de binnenstad. De motie werd unaniem aangenomen.
De tunnelbak, dagelijks gebruikt door duizenden automobilisten, fietsers en voetgangers, was volgens de VVD al jaren een doorn in het oog. De verouderde, grijze betonconstructie vormde een versteende en weinig uitnodigende aanblik bij binnenkomst van de stad. Sandifort herinnerde eraan dat de raad eerder al een motie had aangenomen om de tunnelbak op te knappen, maar dat uitvoering tot op heden was uitgebleven. ‘Zo’n entree verdient een vriendelijker gezicht. De tunnelbak is voor velen letterlijk het visitekaartje van Zoetermeer, en dat mag best wat groener’. zei ze.
De motie kwam niet uit de lucht vallen. In heel Nederland zochten gemeenten de afgelopen jaren naar manieren om verhard stedelijk gebied te vergroenen, zowel uit esthetische als uit ecologische overwegingen. Groene wanden en gevelbeplanting bleken effectief tegen hittestress, verbeterden de luchtkwaliteit en stimuleerden biodiversiteit. Bovendien hadden ze een positief psychologisch effect: mensen ervoeren een groene omgeving als veiliger en prettiger. Sandifort wees op dat bredere perspectief. ‘Vergroening is niet alleen mooi, het draagt ook bij aan een leefbare stad. Meer groen betekent verkoeling, minder wateroverlast en meer beleving. Dat past precies bij de ambities van Zoetermeer’.
De Zoetermeerse VVD wilde dat het college onderzocht hoe vergroening van de tunnelbak het beste kon worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door het aanbrengen van klimplanten, groene wanden of beplanting langs de randen. Daarbij moest worden bekeken of dit binnen het al beschikbare budget van 100.000 euro kon gebeuren. Volgens Sandifort ging het nadrukkelijk niet om dure prestigeprojecten, maar om ‘slimme, duurzame oplossingen die laten zien dat ook met een beperkt budget zichtbaar verschil te maken is’.
Ze verwees in haar toelichting naar voorbeelden uit andere steden, zoals Utrecht en Eindhoven, waar betonnen wanden van tunnels en viaducten waren omgevormd tot groene longen in de stad. Zulke projecten lieten zien dat stedelijke verfraaiing en duurzaamheid hand in hand konden gaan.
‘De tunnelbak aan de Europaweg is nu een kale, grijze corridor die niet past bij het moderne, levendige Zoetermeer dat we willen zijn’, zei Sandifort: ‘Met een groene aankleding kunnen we de entree van de stad een frisse, eigentijdse uitstraling geven. Het is een relatief kleine ingreep, maar eentje die veel doet voor het gevoel van trots en welkom’.
De Zoetermeerse VVD wil bovendien dat de raad vóór de zomer van 2026 zal worden geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek en een concreet uitvoeringsvoorstel zou ontvangen. Daarmee moet de vergroeningsslag niet opnieuw op de lange baan worden geschoven.
Met de motie benadrukt de VVD haar inzet voor een stad die niet alleen economisch en sociaal, maar ook visueel aantrekkelijk is. Sandifort vatte het kernachtig samen: ‘We willen dat Zoetermeer ademt, letterlijk en figuurlijk. Een groene tunnelbak is een kleine stap voor het beton, maar een grote stap voor de uitstraling van onze stad’.