Tijdens de commissievergadering Stad op maandag 23 juni 2025 kwam het raadsvoorstel voor de Jaarschijf Mobiliteit 2025 aan bod. In dit voorstel vraagt het college van burgemeester en wethouders om een totaalinvestering van € 485.000 beschikbaar te stellen voor diverse mobiliteitsmaatregelen in 2025–2026, in lijn met de Nota Mobiliteit Zoetermeer en de Mobiliteitsvisie 2030. De VVD-fractie onderschrijft het belang van deze investeringen, die gericht zijn op verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers. Commissielid Steven Schouten uitte namens de VVD stevige kanttekeningen bij de mate van detaillering in het voorstel: ‘We hebben het vandaag over een investeringsbudget van € 485.000. En dat drie jaar eigenlijk geen jaarschijf heeft ontvangen, dan ist’ie er weer. Dan verwacht ik eigenlijk toch wel dat de projecten die in het raadsvoorstel staan helder en duidelijk zijn’.
Het voorstel bevat vijf concrete onderdelen: maatregelen rond station Zoetermeer-Oost, verbeteringen aan de Schinkelweg, onderzoek naar de Vlamingstraat als fietsstraat, betere bewegwijzering bij OV-haltes en een eenmalige opknapbeurt van het Nachtnet Fiets.Voor deze twee laatstgenoemde onderdelen wordt € 50.000 gereserveerd voor bewegwijzering en € 30.000 voor de opknapbeurt van de N8Net Fietsroute. De VVD-fractie benadrukt dat zo’n investering alleen verantwoord is als de kostenplaatjes en beoogde effecten helder zijn. Schouten: ‘Het is een prima onderwerp om in te investeren, maar zonder uitleg is het voor ons heel lastig om te beoordelen en moeten we werken met aannames’.
Hoewel technische vragen vooraf gesteld zijn aan het college, stelt Schouten dat die informatie volgens hem in het voorstel zelf had moeten staan. Hij vraagt daarom expliciet om een nadere detaillering van de projecten vóór het raadsdebat, om de raad in staat te stellen op inhoudelijke gronden te beslissen.
Daarnaast signaleert de VVD dat de bijgevoegde monitor interessante data bevat, maar onvoldoende aansluit op de concrete onderdelen van dit voorstel. De fractie vraagt om benchmarking met vergelijkbare steden in plaats van landelijke gemiddelden, en pleit voor integratie van de projectvoortgang in het ruimtelijk-fysieke dashboard van de gemeente zodat voortgang, middendoelen en resultaten helder en meetbaar volgen . Schouten: ‘Het gaat om de mobiliteit in onze stad en de verkeersveiligheid in onze stad. Daarom stel ik voor om de status van de mobiliteit en de lopende projecten mee te nemen in het dashboard om zo een beter beeld te creëren’.
De VVD-fractie is tevreden dat de wethouder bereid is om projecten zoals het Nachtnet Fiets pro-actief zichtbaar te maken in het dashboard, inclusief concrete doelen en mijlpalen. Schouten benadrukt dat het voorstel kracht haalt uit uitvoerbaarheid en zichtbaarheid: ‘Het Nachtnet Fiets is wat mij betreft een heel goed voorbeeld van waar we trots op mogen zijn. Deze opkrabbeurt klinkt heel goed, maar het moet wel een tandje concreter’.
De fractie zal de verdere uitwerking scherp blijven volgen. Met heldere financiële onderbouwing, gedetailleerde plannen en meetbare voortgangsinstrumenten, wil de VVD bijdragen aan een effectief en transparant investeringsproces. Zo spreekt de VVD hoop uit dat de inzet van € 485.000 echt bijdraagt aan een veiliger, bereikbaarder en resultaatgerichter Zoetermeer.