Inwoners van Zoetermeer die elektrisch willen rijden, krijgen binnenkort mogelijk meer ruimte om zelf laadoplossingen te realiseren bij hun woning. Het college van burgemeester en wethouders heeft in antwoorden op schriftelijke vragen van de VVD-fractie laten weten het op meerdere essentiële punten eens te zijn met de liberale partij. Daarmee lijkt het gemeentelijk beleid rond het opladen van elektrische voertuigen opnieuw in beweging te komen. De VVD stelde vragen naar aanleiding van onduidelijkheden en zorgen onder inwoners over het gebruik van verlengd private aansluitingen (VPA’s), zoals laadkabels vanuit de woning naar de auto over de stoep, of via alternatieve constructies als kabelgoten en zwaaiarmen. De partij pleit voor keuzevrijheid, redelijke regelgeving en een robuust openbaar netwerk als stimulans in plaats van verplichting.
Het college is expliciet eens met de VVD dat een goed functionerend, volledig dekkend openbaar laadpalennetwerk inwoners kan overtuigen van het gebruik ervan. Daarbij zijn de afwezigheid van investeringskosten en concurrerende tarieven belangrijke voordelen. Volgens het college draagt juist deze laagdrempeligheid eraan bij dat inwoners kiezen voor publieke palen in plaats van zelfvoorzienende alternatieven. Dit is een belangrijk uitgangspunt van de VVD dat dus brede steun vindt.
Tegelijkertijd erkent het college dat een verplichting om enkel openbare laadpalen te gebruiken, zeker voor inwoners zonder eigen parkeerplaats, een onredelijke beperking van de vrije keuze zou zijn. Ook daar sluit het college zich aan bij de visie van de VVD. In lijn daarmee werd op 11 februari 2025 een besluit genomen om verlengd private aansluitingen (VPA’s) toe te staan als onderdeel van de Laadvisie. Daarmee wordt het mogelijk voor inwoners om onder voorwaarden een eigen laadvoorziening te realiseren, zelfs als dit complexer of duurder is dan het gebruik van openbare infrastructuur.
Het college kondigde daarnaast aan dat de geactualiseerde Laadvisie vóór het zomerreces van 2025 aan de gemeenteraad zal worden aangeboden. Hierin worden de kaders en voorwaarden voor VPA’s verder uitgewerkt, waaronder de mogelijkheid tot het aanleggen van kabelgoten of andere veilige alternatieven. De VVD had verzocht om duidelijkheid over de status van het beleid, mede omdat veel inwoners zich afvragen wat nu precies is toegestaan. Het college bevestigt die behoefte aan helderheid en zegt toe de raad spoedig per memo te informeren.
Op de vraag waarom het toestaan van VPA’s niet direct wordt doorgevoerd als collegebevoegdheid, geeft het college aan dat er structurele gevolgen zijn voor vergunningverlening, toetsing en handhaving. Omdat daarvoor geen middelen zijn begroot, is er volgens het college terecht een raadsbesluit nodig. Het college kiest hiermee voor een zorgvuldige benadering, al leidt dit tot vertraging in de invoering.
Een voorstel van de VVD om tijdelijk terug te schakelen naar het oude beleid, waarbij inwoners via een ontheffing een kabel over de stoep konden leggen, wijst het college af. De situatie is volgens hen veranderd: met meer dan 500 openbare laadpalen is de beschikbaarheid aanzienlijk toegenomen. Terugkeren naar het oude systeem zou volgens het college zorgen voor onveilige en onduidelijke situaties, omdat er geen duidelijke voorwaarden zijn vastgelegd.
Tot slot stelde de VVD vragen over de mogelijkheid van een zwaaiarm aan de gevel, een constructie waarmee een laadkabel via de lucht over de stoep wordt geleid. Hierover is volgens het college nog geen juridische duidelijkheid, en slechts een enkele gemeente – Haarlemmermeer – staat deze oplossing onder voorwaarden toe. De voorkeur gaat in Zoetermeer uit naar kabelmatten of kabelgoten, die veiliger en visueel netter worden geacht. Inwoners die zonder geldige vergunning een dergelijke constructie plaatsen, moeten rekenen op handhaving bij overlast of onveilige situaties, aldus het college.
De antwoorden van het college markeren een belangrijke stap richting een toekomstbestendig laadbeleid in Zoetermeer. De visie van de VVD op stimulering zonder verplichting, en keuzevrijheid voor inwoners, wordt op meerdere punten gedeeld door het college. De komende maanden zijn cruciaal voor de verdere uitwerking en besluitvorming in de raad. De inwoners van Zoetermeer lijken in ieder geval uitzicht te krijgen op meer ruimte voor maatwerk in de energietransitie.