De stationsomgeving van Voorweg Hoog en Voorweg Laag is op dit moment niet bepaald een plek waar je graag langer blijft dan nodig. Grauw, kaal en weinig uitnodigend: het is een omgeving die schreeuwt om vernieuwing. Tegelijkertijd biedt juist deze locatie alles in zich om te transformeren tot een aantrekkelijk, levendig en goed bereikbaar stedelijk centrum. Met het initiatiefvoorstel Voorweg Centrum verdedigde VVD-raadslid Jeffrey van Gils vanachter de collegetafel in de commissie Stad van 26 mei 2025 zijn heldere en ambitieuze langetermijnvisie voor het gebied: het initiatiefvoorstel ‘Voorweg Centrum’. De kern: een hoogstedelijk centrum met honderden woningen, een sterk OV-knooppunt en ruimte voor culturele voorzieningen, zoals de nieuwbouw van poppodium De Boerderij. ‘We staan voor de uitdaging om woningen te bouwen, mobiliteit te verduurzamen en de stad aantrekkelijker te maken’, aldus Jeffrey van Gils: ‘Voorweg Centrum biedt de kans om deze doelen samen te brengen op een van de best bereikbare plekken van de stad’.
De woningnood in Zoetermeer is groot en het is duidelijk dat de stad nieuwe woningen nodig heeft, niet over tien jaar, maar nu. De plannen voor Voorweg Centrum voorzien in de bouw van honderden hoogstedelijke woningen rondom een nieuw stationsplein. Van Gils benadrukte in het debat dat keuzes over bouwhoogte van invloed zijn op het aantal woningen dat gerealiseerd kan worden. ‘Minder hoog betekent simpelweg minder woningen’, aldus Van Gils: ‘En of een gebouw nu 50, 70 of 100 meter hoog is, als je hem ziet, dan zie je hem. Dan kunnen we er beter voor zorgen dat die hoogte ook echt wat oplevert voor de stad’.
Toch heeft hij ook oog voor de bestaande omgeving, zoals de groene en rustige Voorweg met haar karakteristieke boerderij-architectuur. Daarvoor is een beeldkwaliteitsplan opgesteld, dat volgens Van Gils niet als rem, maar als richtlijn moet functioneren: ‘Het beeldkwaliteitsplan moet helpen de unieke kwaliteiten van de Voorweg te behouden, maar mag creatieve architectonische oplossingen niet blokkeren. We moeten durven vertrouwen op architecten die verbinding weten te maken tussen oud en nieuw’.
Voorweg Centrum is perfect gepositioneerd aan de RandstadRail, en dat maakt het gebied uitermate geschikt voor een ontwikkeling waarin duurzame mobiliteit centraal staat. Het initiatiefvoorstel bepleit een hoogwaardige OV-ontsluiting, met nieuwe tramvarianten die momenteel samen met de MRDH worden onderzocht. Van Gils ziet hierin kansen voor het noorden van de stad, waar het gebruik van openbaar vervoer omhoog moet. ‘We willen het openbaar vervoer verbeteren én stimuleren. Dat betekent keuzes maken: meer woningen betekent meer OV-gebruik en dus betere lijnen voor iedereen’.
Tegelijkertijd is er aandacht voor de gevolgen voor bestaande voorzieningen, zoals de P+R-locatie. Van Gils stelt voor om slimme combinaties te maken, bijvoorbeeld een parkeergarage bij De Boerderij die overdag kan fungeren als P+R: ‘We moeten verder kijken dan asfalt alleen. Misschien kunnen we parkeren koppelen aan OV-gebruik of concertbezoek. Daar liggen kansen’.
Een belangrijk onderdeel van de plannen is de nieuwbouw van poppodium De Boerderij. Van Gils ziet hierin een prachtige kans: ‘De Boerderij kan het begin zijn van de herontwikkeling. De haalbaarheidsfase die we nu voorstellen is er juist op gericht om te onderzoeken wat kan, ook in relatie tot de nieuwbouw van De Boerderij’. Zorgen over mogelijke vertragingen of conflicten met deze culturele voorziening zijn volgens hem onterecht: ‘Juist door dit nu mee te nemen, kunnen we vertraging voorkomen en kansen combineren’.
Participatie is volgens Van Gils een essentieel onderdeel van het proces. Hij erkent dat er kritische geluiden zijn, maar roept ook op tot realisme: ‘We horen vaak de bezwaren van omwonenden, maar zelden de stem van de duizenden woningzoekenden. Die participeren niet in dit soort trajecten, maar zijn wel degenen voor wie we dit doen’. In de haalbaarheidsfase zal daarom wat hem betreft vroegtijdig met omwonenden worden gesproken over bijvoorbeeld parkeernormen, zodat eventuele problemen kunnen worden voorkomen of tijdig aangepakt.
Met het initiatiefvoorstel geeft de Zoetermeerse VVD een krachtige aanzet tot duurzame en slimme stadsgroei. Niet alleen op de locatie Voorweg, maar ook breder in de stad, bijvoorbeeld bij de Zwaardslootseweg, waar zich volgens Van Gils nog meer kansen voordoen in samenhang met de beoogde spoorboog. ‘Wat ik veel hoor van inwoners is: ga bouwen, maar wel goed en op meer plekken tegelijk. Dat is precies wat dit voorstel doet: het is een uitnodiging aan het college en de raad om tempo te maken met de ontwikkeling van Zoetermeer’. Voorweg Centrum moet geen geïsoleerd project worden, maar een vliegwiel voor bredere stadsvernieuwing. De Zoetermeerse VVD is er klaar voor om die koers met ambitie, realiteitszin en vertrouwen in de toekomst in te slaan.
Het voorstel slaagde erin een constructieve discussie op gang te brengen over de toekomst van de Voorweg-locatie. Hoewel er kritische noten klonken, was de algemene teneur positief. Op maandag 2 juni 2025 wordt het initiatiefvoorstel besproken in de Zoetermeerse gemeenteraad. De raad zal dan besluiten of het college de opdracht wordt gegeven om de haalbaarheidsfase op te starten en in overleg met geïnteresseerde ontwikkelaars te komen tot een omgevingsprogramma voor de gebiedsontwikkeling Voorweg