Zoetermeerse VVD steunt bijgesteld ontwerp Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040

Op maandag 17 maart 2024 besteedde de Zoetermeerse gemeenteraad uitgebreid aandacht aan het raadsvoorstel over het concept-ontwerp voor de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040. De raad werd gevraagd in te stemmen met de ter inzage legging van het voorgelegde ontwerp, zodat daarna inwoners en belanghebbenden in het kader van participatie daarop kunnen reageren. Na verwerking van deze reacties wordt een definitieve versie van de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040  van de aan de raad voorgelegd. De VVD diende diverse wijzigingsvoorstellen in, twee met betrekking tot het schrappen van generieke snelheidsverlaging voor heel Zoetermeer. ‘Het is goed dat de regel alles wat nu 70 is wordt 50 en 50 wordt 30 uit de Ruimtelijke Strategie is gehaald, Zoetermeer is geen Amsterdam en zou dat ook nooit moeten worden’, aldus VVD-raadslid en woordvoerder namens de fractie Berend Aptroot.

‘De Zoetermeerse VVD is van mening dat het in het belang van de participatie, de meest prangende bezwaren in het ontwerp, die al voor veel onrust in de stad hebben gezorgd, nu te adresseren’, aldus Berend Aptroot in zijn eerste termijn van het debat: ‘Er zijn echter er zijn een aantal fracties die twijfelen of dit het juiste moment is’.  Zijn vraag aan het college of dit ten behoeve van een gedegen participatie echt wel het goede moment is deze bezwaren weg te nemen, werd bevestigend beantwoord:

Waar gaat het over? In 2022 is de Visie Zoetermeer 2040 vastgesteld, waarin de langetermijnontwikkelingen voor de stad zijn beschreven. De Omgevingswet vereist dat deze visie wordt vertaald naar ‘ruimtelijke keuzes en opgaven’. Dit gebeurt in de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040, die bepaalt welke ruimtelijke ontwikkelingen waar in de stad plaatsvinden tot 2040. Samen vormen deze documenten de Omgevingsvisie Zoetermeer 2040. De Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 speelt in op maatschappelijke uitdagingen, zoals vergrijzing, woningtekort, klimaatverandering en energietransitie. Het biedt duidelijkheid over hoe de stad zich ruimtelijk ontwikkelt en helpt beleidsmakers, inwoners en investeerders bij het maken van keuzes. De strategie moet zorgen voor duurzame en klimaatbestendige stedenbouw, betaalbare en goed verspreide woningbouw, goede bereikbaarheid en infrastructuur en verbetering van de sociale en economische balans binnen wijken. De Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 overstijgt dus collegeperioden en zorgt voor een integrale langetermijnvisie voor stedelijke ontwikkeling.

In zijn tweede termijn stelde Berend Aptroot de volgende vier amendementen voor. Met het amendement ‘Maatregelen versterking mobiliteit, geen lobby’ wordt het raadsbesluit over de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 gewijzigd door expliciet te stellen dat strategische keuzes gericht moeten zijn op versterking van mobiliteit. Het college wordt verzocht dit te verduidelijken en geen lobby te voeren om de snelheid op de A12 te verlagen naar 80 km/u. Berend Aptroot: ‘Hiermee wordt duidelijk dat deze uitgangspunten leidend moeten zijn in de verdere besluitvorming en communicatie met belanghebbenden’.

Het amendement ‘Maatregelen versterking mobiliteit, geen onnodige, onhaalbare en ongewenste target’ wijzigt het raadsbesluit door te benadrukken dat mobiliteitsstrategieĂ«n gericht moeten zijn op versterking van mobiliteit, zonder de eis van nul extra autobewegingen tot 2040. In plaats daarvan moet het beleid zich richten op het bieden van alternatieven om auto-afhankelijkheid te verminderen, zonder de groei van autoverkeer volledig te beperken. ‘De nulgroei van autobewegingen is onrealistisch en ongewenst, gezien de geplande uitbreiding van 10.000 tot 16.000 woningen en de beschikbare capaciteit van het huidige wegennet’, aldus Berend Aptroot.

Het amendement ‘Geen generieke snelheidsverlaging van 70 naar 50’ stelt dat de maximumsnelheid op hoofdwegen in Zoetermeer 70 km/u moet blijven en niet generiek verlaagd mag worden naar 50 km/u. Een snelheidsverlaging mag alleen plaatsvinden als de doorstroming niet verslechtert, er concrete woningbouwplannen zijn en de gemeenteraad hier expliciet mee instemt.

En het amendement ‘Geen generieke snelheidsverlaging 50 naar 30’ stelt dat de maximumsnelheid in woonwijken 50 km/u moet blijven en niet generiek verlaagd mag worden naar 30 km/u. Een snelheidsverlaging mag alleen plaatsvinden op specifieke locaties, indien de weginrichting hierop wordt aangepast en de gemeenteraad hiermee instemt. Berend Aptroot: ‘Ik wil hiermee de mobiliteit versterken maar ook duidelijkheid scheppen voor bewoners en belanghebbenden’.

Het VVD-amendement ‘Geen generieke snelheidsverlaging van 70 naar 50’ kreeg met 23 stemmen voor en 16 stemmen tegen, steun van de gemeenteraad. Het VVD-amendement ‘Geen generieke snelheidsverlaging 50 naar 30’ kreeg met 21 stemmen voor en 18 stemmen tegen, steun van de gemeenteraad. De VVD-amendementen ‘Maatregelen versterking mobiliteit, geen lobby’ en ‘Maatregelen versterking mobiliteit, geen onnodige, onhaalbare en ongewenste target’ kregen helaas geen steun van de raad.

Het raadsvoorstel zelf werd, met de steun van de Zoetermeerse VVD, met 38 stemmen voor en 1 stem tegen aangenomen.

Nu de gemeenteraad heeft ingestemd met het ontwerp Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 zal het college deze voor een periode van zes weken ter inzage leggen. Daarna zal het college zienswijzen van een reactie voorzien en waar nodig wijzigingen doorvoeren in de definitieve versie. De snelheid daarvan is uiteraard afhankelijk van het aantal zienswijzen. Het streven is erop gericht om de definitieve versie van de RSZ voor het zomerreces aan de raad voor te leggen.

Total
0
Shares
Related Posts